פיטורי אשה הרה שהועסקה בחוזה לתקופה קצובה

תשומת הלב בכל הנוגע לפיטורי אשה הרה ניתנת לסעיף 9 א' שענינו איסור הפיטורים של מי שצברה 6 חודשי עבודה.

פורסם ב- 03 אוגוסט 2016 (עדכון אחרון: 03 אוגוסט 2016)

מעט מאד פסקי דין דנים בסעיף 9 ז' לחוק, המרחיב את הגדרת המונח פיטורים וקובע שגם אי חידוש חוזה העסקה לתקופה קצובה  מהווה פיטורים, ובלבד שהמדובר
בחוזה לתקופה קצובה של 12 חודשים או יותר, או, בחוזה לתקופה קצובה הפחותה מ - 12 חודשים, שהאריך או שחידש העסקה קודמת.

לאחרונה  ניתן בבית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע, על ידי השופט צבי פרנקל, פסק דין הדן בסעיף זה. אורטל אבו חצירה  נגד מייל סטון עיבודי שיש בע"מ.

התובעת שכאן החלה את עבודתה ב -  26 לינואר 2014.

עבודתה הוגדרה כזמנית, והתפקיד - החלפת מדבקות ישנות בתצוגה אצל לקוחות  המפעל.

ב-3.7.14, היינו בטרם מלאה חצי שנה לעבודתה, הודיעה לה הממונה עליה כי הפרוייקט עומד בפני סיום וכי מוצע לה לעבוד באולם הייצור.

התובעת ניסתה את העבודה באולם והודיעה כי לא תקבל על עצמה את התפקיד, כך שכל שנותר בפניה הוא לסיים את הפרוייקט.

וכך, ב-6.7 נלקח ממנה הרכב וב-7.7 כבר לא התייצבה לעבודה.

ב-8.7 התחיל כזכור מבצע צוק איתן, והעובדת התבקשה להישאר בביתה.

באותו יום גילתה התובעת לחברה לעבודה שהיא בהריון ולמחרת, ה - 9 ליולי נודע הדבר גם לממונה עליה.

ב - 21.7, כשהיא עדיין בביתה והמבצע עדיין בעיצומו התבקשה התובעת למסור את קוד הרכב שלה והממונה עליה גם הודיעה לה רשמית ובעל פה על פיטוריה.

כשהתובעת קיבלה מכתב ובו נאמר שסיום העסקתה היה ב – 6.7, יום עבודתה האחרון, (היינו בטרם חלפו 6 חודשים לעבודתה), ביקשה שהמכתב ישונה ותאריך הפיטורים יהיה 27.7.14, על מנת לעמוד בתקופת האכשרה הנדרשת לקבלת דמי אבטלה.

הנתבעת נעתרה לה.

או אז, עם קבלתו - טענה שאסור היה לפטר אותה: שהיא עבדה 6 חודשים.

בית הדין דחה את הטענה. הוא קבע ששישה חודשים לא נצברו שכן מיום 7.7 יעד יום 27.7. שהתה בחופשה ללא תשלום וחופשה כזו אינה נחשבת במניין ששת החודשים.

הרי מועד הפסקת העבודה הדחוי , 27.7, נרשם רק לבקשתה.

בנוסף - ולפנים משורת הדין - בודק בית הדין גם את התנאי השני:

האם מדובר בכלל בפיטורים? האם מדובר בהסכם העסקה לתקופה הפחותה מתשעה חודשים או בהסכם לתקופה העולה עליו?

אם החלופה הראשונה היא הנכונה, כלל לא מדובר בפיטורים, ואז אין איסור, ואין צורך בהיתר, ללא קשר לתקופת העבודה שנצברה!

התשובה שנותן בית הדין היא שהפרוייקט היה זמני על פי טיבו. החלפת המדבקות הגיעה לקיצה.

הכוונה להאריך את ההעסקה מעבר לחיי הפרוייקט לא קרמה עור וגידים.

ההעסקה הסתיימה מאליה, לא היו אלה פיטורים כמשמעותם בסעיף 9 ז' לחוק,
ולכן  לא היתה כאן הפרה של  הוראות החוק, אפילו היתה העובדת צוברת 6 חודשי העסקה, מה שלא התקיים במקרה שכאן.

עוד בדיני עבודה