כהן ערב ושות' משרד עורכי דין

פיטורי עובדת בהריון טעונה היתר גם אם המעביד והעובדת לא ידעו -בעת הפיטורים- שהיא בהריון

  • Staff/15

    ד. החלה את עבודתה אצל קבלן כוח אדם הנותן את שירותיו למרכז הרפואי סורוקה ב - 2.10.12. במהלך תקופת עבודתה הוצבה ד. ככוח עזר הן בחדר הלידה והן במחלקת יולדות וביצעה את כל מטלותיה על הצד הטוב ביותר. לאחר כשישה וחצי חודשים פוטרה בשל צמצומים.

פורסם ב- 27 מאי 2013 (עדכון אחרון: 27 אוגוסט 2014)

באותו מעמד גם נאמר לה שאם תסכים לטפל בקשישים סיעודיים בביתם או להשתלב במחלקות הפנימיות, (מחלקות קשות ביותר), תוכל להמשיך בעבודתה. ד. הבהירה ששתי ההצעות אינן מקובלות עליה. פיטוריה נותרו איפוא בעינם.

בעודה בתקופת ההודעה המוקדמת התברר לה שהיא הרה. כשנודע לה הדבר הודיעה על כך מיד לקבלן כוח האדם. נציגת הקבלן גערה בה, ממש כך, ואמרה לה במילים אלה : זו לא אשמתי שאת בהריון... תעשי מה שאת רוצה... את כבר פוטרת...". גם מכתב פיטורים לא ניתן לה, ככל הנראה בשל החשש מהשלכות הפיטורים.

ד. נותרה איפוא ללא שכר, ללא מכתב פיטורים, ללא מידע באשר לזכויותיה כאישה הרה וממילא גם ללא כל יכולת לקבל דמי אבטלה. במצוקתה ביקשה מכתב פיטורים.

נציגת החברה אמרה לה שהחברה לא תיתן לה מכתב פיטורים וכי היא זו שצריכה להגיש מכתב התפטרות.

בשלב הזה הבינה ד. שעליה להיזקק בדחיפות לייעוץ משפטי והגיעה למשרדנו.

הדבר הראשון שעשינו היה לברר בדחיפות היה גיל ההריון במועד הודעת הפיטורים, ומתוכו להקיש האם ד. היתה או לא היתה בהריון במועד זה. מניתוח האישור הרפואי שברשותה ועל " קוצו של יום" הצלחנו להוכיח שבמועד זה היתה ד. בהריון.

פנינו איפוא לקבלן כוח האדם והבהרנו לו שלנוכח העובדה שד. הייתה בהריון במועד פיטוריה, הפיטורים הללו בטלים ומבוטלים.

הבאנו בפניו את הפסיקה הקובעת שאם נודע למעביד לאחר שהחליט על הפיטורים או לאחר שמסר לעובדת מכתב פיטורים כי העובדת הייתה בהריון במועד הפיטורים, עליו לפנות ולבקש היתר לפיטורים על פי סעיף 9 לחוק עבודת נשים מיד לאחר שנודע לו כי כך הדבר.

גם הבהרנו לו שהחוק מטיל עליו, כקבלן כוח האדם, אחריות בכל הנוגע לפיטורי עובדת הרה וככל שבדעתה לנסות ולהטיל אחריות על המרכז הרפואי סורוקה שצימצם את עבודת הקבלן, אם אכן צימצם, אין בטענה כל ממש.

הבהרנו שד.נ. ממשיכה להיות עובדת החברה והיא זכאית לשכר מלא.

לשמחתנו הרבה, פחות מ - 24 שעות למן קבלת המכתב קיבלה ד. שיחת טלפון בה הוזמנה לשוב לעבודתה. פיטוריה בוטלו. היא שבה לעבודתה עוד באותו יום.

אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ויש לבדוק כל מקרה באופן פרטני.

למאמרים ומידע נוסף בתחום לחצו כאן: דיני עבודה

כותבת המאמר:
עו"ד נעמי שלו מלצר

אתם מוזמנים להשאיר תגובות ולשתף את המאמר.

עו"ד נעמי שלו מלצר
עו"ד נעמי שלו מלצר

למאמרים נוספים בתחום דיני עבודה

צרו איתי קשר