כהן ערב ושות' משרד עורכי דין

מה כדאי לבדוק בתלוש השכר שלי

  • כהן ערב ושות' משרד עורכי דין

    עובדים רבים בישראל לא מודעים לזכויות שלהם לתשלום דמי הבראה, דמי נסיעות, שעות נוספות ועוד, דבר המשפיע באופן ישיר על הסכום שמשולם לעובד בתלוש השכר שלו. במאמר זה נפרט על קצה המזלג את זכויות העובד ואת הדברים שכדאי על כל עובד לבדוק בתלוש השכר שלו.

שכר מינימום לעובד, עובדים זכאים לתשלום שכר שלא יפחת משכר המינימום המונהג במדינת ישראל, נכון למועד זה שכר המינימום הינו 5,300 ₪ בחודש למשרה מלאה ושכר מינימום של 29.12 לשעה לעובד שעתי.

חישוב שכר המינימום הוא השכר ברוטו ואינו כולל תוספות אשר נקבע בחוק שאסור לכלול אותן.

דמי נסיעות, עובד הזקוק לתחבורה ציבורית, כדי להגיע למקום עבודתו זכאי להחזר הוצאות דמי נסיעה מהמעסיק. החל מיום 1.2.16 ההשתתפות המקסימלית של גובה ההחזר הוא עד 22.60 ש"ח ליום עבודה, אף אם בפועל העובד הוציא סכום גבוה יותר עבור נסיעות בכל יום בכדי להגיע למקום העבודה.

דמי ההבראה, תשלום בגין רכיב זה הינו למעשה השתתפות המעסיק בהוצאות הנופש של העובד, כאשר מטרת זכות זו הינה לאפשר לעובד העובד לפחות שנה במקום עבודתו לצאת לחופשה. עובד שהשלים שנת עבודה אחת אצל המעסיק זכאי לקבל דמי הבראה. גם אם העובד עובד במשרה חלקית או שהינו עובד רק בחלק מן הימים במקום העבודה, הוא זכאי לקבל דמי הבראה. גובה דמי הבראה נכון למועד זה במגזר הציבורי 378 ₪ ליום ובמגזר הפרטי 426 ₪ ליום, כאשר בשנה הראשונה מקבל העובד עבור 5 ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית 6 ימי הבראה, ו-7 ימים בעד השנה הרביעית עד העשירית ועוד.

שעות נוספות, תשלום בגין רכיב זה מעוגן בחוק שעות העבודה והמנוחה, כאשר בהתאם לחוק מעבר לשעות העבודה ביום העבודה, בגין השעתיים הראשונות על המעסיק לשלם 125% מהתעריף המשולם ו-150% בגין השעה השלישית ואילך.

ימי מחלה, בהתאם לחוק דמי מחלה, עובד זכאי ל-18 ימי מחלה בשנה (1.5 יום בגין כל חודש), כאשר בהתאם לחוק בגין היום הראשון למחלה העובד אינו זכאי לתשלום, בגין היום השני והשלישי העובד זכאי ל-50% משכר העבודה, והחל מהיום הרביעי ואילך זכאי העובד ל-100 משכר העבודה שלו.

ימי חופשה, כל עובד זכאי לחופשה שנתית הנקבעת בהתאם לוותק במקום העבודה ולהיקף משרתו. עובד שחל עליו צו ההרחבה ועובד 5 ימים בשבוע, זכאי בחמשת השנים הראשונות להעסקתו ל-12 ימי חופשה  ול-17 ימי חופשה בין השנה השישית עד השמינית להעסקתו.

הפרשות פנסיוניות, בהתאם לצו ההרחבה לפנסיית חובה במשק, המעסיק חייב להפריש לכל עובד מעל גיל 21 אשר השלים 6 חודשי העסקה כספים לביטוח פנסיוני.

נקודות זיכוי, מומלץ לשים לב לסעיף נקודות הזיכוי בתלוש השכר, נקודות הזיכוי הן הקלות שנותנת המדינה לעובדים, כאשר ערכה של כל נקודה נכון למועד זה הינה 218 ₪ לחודש ולשנה סך של 2,616 ₪. על העובד לוודא בתלוש השכר שלו, כי הוא מקבל את נקודות הזיכוי המגיעות לו, כך לדוגמא תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי. בנוסף ישנם נקודות זיכוי בגין הורות לילדים וכן לפי גיל, מין ועוד.

יצוין, כי אין מאמר זה מהווה תחליף לייעוץ משפטי

למאמרים נוספים בתחום דיני עבודה

צרו איתי קשר