התפטרות עובדת בגיל פרישת חובה מזכה בפיצויי פיטורים אף שהתחילה בעבודתה לאחר גיל 62

התפטרות עובד בהגיעו לגיל פרישה מזכה בפיצויים, כך קובע סעיף 11 (ה) לחוק פיצויי פיטורים. גיל פרישה מוגדר בסעיף זה כגיל הפרישה הקבוע בחוק גיל פרישה תשס"ד- 2004. ואולם, על פי חוק זה ,לנשים, ולהן בלבד, יש שני גילאי פרישה. גיל פרישת זכות וגיל פרישת חובה.

פורסם ב- 22 ינואר 2015 (עדכון אחרון: 22 ינואר 2015)

הראשון הוא 62, השני הוא 67.

לכן, אישה שהתפטרה מאחר ופרשה, בין אם בהגיעה לגיל 62 ובין אם בהגיעה לגיל 67, תהיה זכאית לפיצויי פיטורים.

ואולם, מה יהיה דינה של אישה שהתחילה בעבודתה לאחר גיל 62 ופרשה בהגיעה לגיל 67?

זה בדיוק היה המקרה של יפה רז.

היא התחילה בעבודתה כסוכנת מכירות בהיותה כבת 63, ופרשה ממנה בהגיעה לגיל 67.

כשפרשה- ביקשה פיצויי פיטורים על פי סעיף 11 (ה) לחוק פיצויי פיטורים.

מעסיקתה, רז מטמון קשרי לקוחות בע"מ, דחתה את דרישתה.

יפה פנתה לבית הדין האיזורי לעבודה בירושלים.

מעסיקתה הסתמכה בין היתר על פסק הדין של בית הדין הארצי בעניין מורנו נגד חרות בע"מ.

במורנו דובר בעובד שהתקבל לעבודה לאחר גיל 65, פרש בהגיעו לגיל 68 וביקש לקבל פיצויי פיטורים. ( גיל הפרישה בעת הזו לגברים היה 65).

תביעת מורנו נדחתה וכך גם ערעורו. בית הדין הארצי קבע שהוראת סעיף 11 (ה) לחוק פיצויי פיטורים המכירה בפרישה כנסיבה מזכה מתייחסת רק לעובד שהתחיל לעבוד אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה לפני הגיעו לגיל הפרישה. היא אינה יכולה לסייע למי שהתחיל בעבודה לאחריו.

לכן, כך קבע בית הדין, הילכת מורנו אינה משליכה על תביעתה של יפה רז.

יפה רז, כאישה, לא הייתה חייבת לפרוש בגיל 62. לשון סעיף 3 לחוק גיל פרישה היא  "הגיל שבהגיעו אליו זכאי אדם לפרוש...".

משהתחילה לעבוד בגיל 63 ויתרה רז בשלב הזה של חייה על זכות הפרישה.  היא בחרה לממש את זכותה לעבוד גם אחרי גיל 62, זכות המעוגנת בחוק.

רק כשהגיעה לגיל 67, גיל פרישת החובה, סיימה את עבודתה.

לכן היא עונה על הדרישה שבסעיף 11 (ה) לחוק פיצויי פיטורים והיא זכאית לפיצויי פיטורים בגין 4 שנות עבודתה.

עוד על דיני עבודה