כולנו מכירים את סימני המסחר המובהקים של החברות המובילות במשק. הריבוע הכתום של אורנג', הכוכב הסגול של סלקום, שלושת הפסים של אדידס, ועוד ועוד, אבל מה בדבר העוסקים הקטנים?
האם כדאי לרשום סימן מסחר?
- ראשי /
- מאמרים /
- זכויות יוצרים וסימני מסחר /
- מאמר
פורסם ב- 24 אוגוסט 2014 (עדכון אחרון: 27 אוגוסט 2014)
מסעדות ובתי קפה, מפעלים ובתי מלאכה, קבלני בנין, בתי טבע, חנויות מזון ייחודי, ספקי ציוד רפואי, מכוני יופי, מרפאות מומחים, בתי ספר להכשרת מטפלים למיניהם, האם לכל אלה ולרבים אחרים כמותם כדאי ומומלץ לרשום את שמם כסימן מסחרי רשום?
על שאלות אלה ננסה להשיב בכתבה זו.
תחילה להגדרה: סימן מסחרי הוא אותיות, ספרות, מילים, דמויות, צלילים או כל צירוף אפשרי של כל אלה, שבהם משתמש יצרן או נותן שירות כדי לסמן את עיסקו.
עם הזמן, ועם השבחת העסק ורכישת המוניטין, מקבל הסימן ערך מוסף, ואז עשויים להתרחש שני אלה:
- לבעל הסימן המסחרי יש ענין לגיטימי למנוע מאחרים את השימוש בסימן שלו. היינו את ההנאה מפרות השקעתו,
- למתחרים יש דווקא אז ענין להשתמש באותו סימן ולנכס לעצמם את אותם פירות.
כאן בא הרישום לעזרת בעל הסימן.
הרישום המתבצע אצל רשם סימני המסחר מעניק לבעליו זכות שימוש ייחודית בסימן.
הוא מאפשר לו למנוע שימוש של מתחריו בסימן, הן אם בסימן הזהה לסימן הרישום והן בסימן הדומה לו עד כדי להטעות.
האם רישום הסימן הוא דרך יחידה למנוע את השימוש מאחרים? התשובה היא - לא.
לרשות בעל הסימן עומדת גם האפשרות לתבוע בעילת גניבת עין, לפי חוק עוולות מסחריות, אלא שכאן נדרש ממנו להוכיח לא רק את הדמיון וההטעייה, אלא גם את המוניטין והפגיעה, נטל שנחסך ממי שטרח בעוד יום ורשם את הסימן שלו כדין.
כל למשל לו אווזי שכונת התקווה 1997 ניהול מסעדות בע"מ היתה רושמת את שמה כסימן מסחרי היה בידיה למנוע מאבי מלכה הבאר שבעי את השימוש בשם "מסעדת אווזי הזהב".
בהיעדר סימן רשום נזקקה לעילת גניבת העין , מהלך שהביא לה הצלחה חלקית ומוגבלת. השימוש אושר על ידי בית המשפט העליון ובלבד שאבי מלכה יכנה את המסעדה שלו אווזי הזהב, אווזי בסמיכות, עם צירה מתחת לאות ז.
כל זה היה ללא ספק נמנע ממנה לו הקדימה תרופה למכה ורשמה את השם כסימן מסחרי.
לכן, בשים לב לעלויות הנמוכות יחסית של הרישום, נמוכות משמעותית מעלויות ההליך המשפטי בגין גניבת עין, מוצע לכל בעל עסק שמתנהל תחת שם מסחרי זה או אחר, או המייצר מוצר זה או אחר, והמייחס חשיבות לבלעדיות השימוש בשמו או בשם המוצר, להקנות לו מעמד של סימן מסחרי רשום.
הדבר נכון בין אם מדובר בסימנים שהם לוגו, איור, או צירוף אותיות , תולדת השקעה עיצוב וכיוצא באלה, בין אם מדובר רק בעצם השימוש בצירוף מילים מסויים, כמו למשל: האחים ..., בוני..., קפה..., מסעדת..., תבליני..., מכון היופי... לחם.... עוגת....
כל אחד יכול להפיק תועלת רבה ממהלך זה, בכפוף לכך שהסימן מתאים לרישום.
על מה שמתאים ועל מה שאינו מתאים-בכתבה הבאה.
אין באמור לעיל בכדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ויש לבדוק כל מקרה באופן פרטני.
עוד בנושא זה: סימני מסחר
מחברי המאמר
עו"ד נעמי שלו מלצר | עו"ד דן כהן
אתם מוזמנים להשאיר תגובות ולשתף את המאמר.